H.S.V. Westkapelle is een van de weinige verenigingen waarbij de puntentelling wordt gebaseerd op het gewicht van de gevangen vissen. Er zijn voor- en tegenstanders van dit systeem maar over het algemeen wordt op deze manier gestimuleerd om te vissen op grotere 'bovenmaatse' vis omdat deze bovenmaatse vissen simpelweg meer punten op leveren. Bovendien is het voor iedereen mogelijk een wedstrijd te winnen door een grote vis te vangen. In het verleden gingen vaak genoeg jeugdleden met de eerste prijs aan de haal!

Daguitslag
De daguitslag wordt opgemaakt aan de hand van het gewicht van de gevangen bovenmaatse vissen met daarbij opgeteld de punten van de ondermaatse vissen. Elke ondermaatse vis wordt daarbij gewardeerd met 50 punten.
Bijvoorbeeld: iemand vangt 5 bovenmaatse vissen met een totaalgewicht van 995 gram en 3 ondermaatse vissen. Hij ontvangt daarvoor 995 + 50 + 50 +50 = 1145 punten. Degene met de meeste punten wint de wedstrijd.

Klassement
In tegenstelling tot de daguitslag worden voor het klassement de ondermaatse vissen niet meegeteld. De nummer een (op basis van gewicht en dus zonder de punten van ondermaatse vissen) ontvangt 100 punten + het aantal ons vis. De nummer twee ontvangt 99 punten + het aantal ons vis, de nummer drie ontvangt 98 punten + het aantal ons vis enz.
Bijvoorbeeld: bovengenoemde visser met 995 gram aan bovenmaatse vis wordt 5e op basis van gewicht. Hij krijgt dus 96 + 9 = 105 klassementspunten.

In de ledenvergadering van 2017 is een voorstel aangenomen wat het bovenstaande wijzigt:

Ondermaatse vis telt nu voor de helft van het gewicht. Dit voor zowel het klassement, als ook voor de daguitslag.De berekening van het klassement blijft hetzelfde.

Kampioenschap
Voor het clubkampioenschap worden 14 wedstrijden gevist waarbij de beste 10 wedstrijden tellen; de 4 slechtste resultaten vallen af. Degene met de meeste klassementspunten op basis van deze 10 wedstrijden mag zich clubkampioen noemen.Daarnaast is er nog een zaterdag- en zondagkampioenschap waarvoor elk 7 wedstrijden worden gehouden. De 5 beste resultaten tellen, de twee slechtste vallen af. Voor de jeugdleden (categorie A en B) wordt een apart kampioenschap gehouden.

Ook wordt er een competitie gehouden voor de meeste vissen en de meeste bovenmaaste vissen. Daarnaast wordt er een kanjercompetitie bijgehouden voor alle vissoorten die worden gevangen tijdens de wedstrijden. Alleen bovenmaatse vissen tellen daarbij.