HSV Westkapelle  HSV Westkapelle

Eerste dag vrije training op WK Jeugd

Na een voorspoedig verlopen reis naar Mellilla, een Spaanse enclave, zijn de junioren van het SPRO/Sportvisserij Nederland team voortvarend aan de slag gegaan. De stranden waar we op vissen liggen redelijk dichtbij het hotel. Te voet  werd de eerste dag de weg afgelegd. Met het warme weer van rond de dertig graden toch nog best een aardige tippel. Prachtige schone stranden overigens, waar het voor toeristen uitstekend vertoeven is. Alleen het seizoen is nu over en het strand is nu aan de vissers.Bijna alle teams zijn intussen aangekomen en zijn bezig met de training en om eerlijk te zijn het valt nog niet mee om vis te vangen. Toch zijn we er in geslaagd om allemaal een redelijk aantal vissen te vangen. Maar omdat we op gewicht vissen moet je de grote exemplaren weten te pakken. In het begin op het eerste strand, waar we geweest zijn werd voornamelijk te kleine vis gevangen. Een enkele maatse sargo of zeebaarsje wisten we wel te  onttrekken aan de zee. Op het tweede strand, weer wat verder lopen, zijn we naast de Kroaten gaan staan. Ook die vingen alleen maar kleine vis. Tot onze grote verbazing kwamen er bij ons toch mooie vissen uit. Joeri en Kristiaan vingen allebei een harder, Lennard een behoorlijke dorade en   Kees een maatse “vorkstaartvis”. Vissen die we liever volgende week willen vangen, maar we weten nu wel hoe ze te vangen …………… Pim ving voorlopig alleen nog maar kleine vis, maar morgen kan dat weer helemaal veranderen! Het hotel waar we verblijven is overigens super! Grote kamers met alle luxe, die je maar kunt bedenken. Ook het eten is voortreffelijk dus er is voorlopig niets om over te klagen. Morgen een nieuw verslag van de tweede vrije training.

Mooie harders op tweede vrije training wk junioren kustvissen

Op de tweede dag van de vrije trainingen zijn we met het Spro/Sportvisserij Nederland team naar het verst mogelijke strand gegaan, bijna tegen de grens met Marokko. Dat konden we niet meer te voet bereiken, maar de Kroatische coach was zo vriendelijk om ons weg te brengen en weer op te halen. Dit strand moesten we uittrainen, want hier worden zeker twee wedstrijden gevist. Tijdens het WK mogen we gebruik maken van de bus van de organisatie. Ook dit strand zag er weer schitterend uit, maar de visserij bleek heel anders. Nu werden de vissen in het begin vooral gevangen op zo’n dertig meter van het strand. En de gevangen vissen waren prachtige dorades. Niet veel, maar iedereen ving zijn vissen. Lange lijnen met dunne zijlijnen deden het erg goed. De Tidel Wave 4.50 m. van Spro met speciaal ingebouwde dunne top bleek de super hengel om vis te vangen. Elke beet komt erg goed door en laat de vis niet afschrikken bij een aanbeet. Pas later op de dag kwamen onze favoriete vissen, de harders, weer in beeld. Die moesten toch weer van ver gehaald worden, maar dat is voor onze jongens geen probleem. Kristiaan pakte er bijvoorbeeld nog twee in één draai voor we op gingen ruimen. Wij hopen dat de visserij zo blijft, want dan hebben we zeker wel weer kansen op een goed resultaat.

Het programma is overigens  veranderd: De officiële opening vindt niet op zondag plaats, maar op maandagavond omdat het gemeentebestuur geen toestemming gaf voor de ceremonie in het centrum van Mellilla. Dat wordt dus een drukke dag! Zondag is wel de captainsmeeting ……… Het team gaat dan nog maar een keertje extra trainen.

Derde trainingsdag junioren kustvissen

De zondag is voor ons een relaxte dag geworden. Omdat de officiële opening is uitgesteld naar maandagavond, kon het SPRO/Sportvisserij Nederland team nog een extra dag gaan trainen. Alleen coach Henri had verplichtingen op de captainsmeeting. Op deze vergadering wordt onder andere de loting voor alle dagen verricht en het reglement definitief vastgesteld. Ook werden nog diverse tijden van programmaonderdelen veranderd. We zitten tenslotte in Spanje,  waar nogal eens geïmproviseerd wordt …………….. Ook aan de visomstandig- heden voor de deelnemers wordt gedacht. Vanwege te warmte  krijgt elke deelnemer anderhalve liter water extra mee en de lunch wordt vanwege de hoge temperatuur om 12.00 uur gekoeld ter plaatse gebracht. Bij de loting hebben we voornamelijk lage nummers in de vakken geloot. Of dat goed gaat uitpakken weten we nog niet. Het parcours wordt dagelijks verschoven door de organisatie. Het slechte stuk met stenen is weggelaten. Alleen op de officiële training staan we op de hoogste vakplaats met Pim Fase op het allerlaatste nummer. Maar zo’n nummer heb je liever in een wedstrijd! Op ons WK is alleen Chris Clarke als FIPS-gedelegeerde aanwezig, want José Ramon Aldanondo, die altijd op de jeugd wk’s aanwezig is, is ernstig ziek. Zoals al eerder gezegd hebben de jongens onder leiding van assistent-coach Frank Peene het overgebleven aas op gemaakt op het alweer warme strand. Het team ging nu weer te voet naar een dichterbij gelegen stuk van het parcours. Verrassend genoeg moest bijna alle maatse vis weer van ver gehaald worden. Geen harders , maar mormora’s en een enkele sargo. Het is dichtbij vergeven van de kleine vis, maar deze visjes gaan maar één pnt opleveren en dat schiet niet op. We zijn echt benieuwd hoe we ons kunnen meten met de zuidelijke landen. Weten we voldoende, of schuilt er ergens nog een addertje onder het gras?